Vegan eller vegetarian

Det är nu allmänt accepterat att äta en övervägande växtbaserad kost är nyckeln till hälsa och livslängd, och har visat sig bidra till att minska risken för fetma, hjärtsjukdomar och cancer. 

Men att äta en uteslutande vegetarisk eller vegansk kost har en utmaning. Även om hälsosamma grönsaker innehåller naturligt järn, finns en risk att vi ändå inte får i oss tillräckligt av det. Detta beror på att den sorts järn som finns i grönsaker tas upp lite långsammare av kroppen än det järn som finns i exemepslvis kött. Rätt hanterat är detta dock inget problem. Här är några tips: 

• Fyll din kost med livsmedel rika på naturligt järn såsom linser, bönor, kikärter, quinoa, tofu, mörkgröna bladgrönsaker och torkad frukt. 

• Ät mat som innehåller C-vitamin, som kan bidra till att öka kroppens upptag av järn. Tänk citrusfrukter, bär, paprika, tomater. 

• Överväg att lägga till ett järntillskott. Blueiron är ett smart, allt-i-ett komplement som hjälper dig att leva ett fullt och friskt liv. En matsked om dagen ger ditt RDI (Rekommenderade Dagliga Intag) av järn med tillsats av antioxidanter och vitaminer för hälsa, och dessutom fantastiskt hår, hud och naglar. 

Att Blueiron innehåller ett 3+ järn som liknar det som finns i vanliga grönsaker är ett plus.